top of page

Karen Eide Bøen og Roar Sletteland på Verkstedsordningen



Neste ut på Verkstedsordningen i vår er danser Karen Eide Bøen i samarbeid med lydkunstner Roar Sletteland. Prosjektet de skal jobbe med heter Øyets metallurgi og beveger seg i grenselandet mellom musikk, dans og installasjon. Utgangspunktet er Slettelands store, lydgenererende skulpturer. Hengende aluminiumsplater resonerer og fungerer som både musikkinstrumenter og scenografi. På Verkstedsordningen vil de jobbe med hvilket potensiale disse platene har i en scenisk og interaktiv sammenheng og hvordan menneskekropper, rom, lyd og objekt samspiller. Med seg har de Marit Loe Bjørnstad som medskapende utøver. Karen Eide Bøen og Roar Sletteland har tidligere jobbet på et stort prosjekt sammen, dansestykket/ installasjonen Table Turns fra 2016.


Heine Avdal er invitert med som mentor. Hans viktigste oppgave blir å veilede i prosjektutvikling, være et utvendig «øye» og gi feedback på hva som kan jobbes med i den videre prosessen. Et spesielt fokus blir å undersøke ulike tidsaspekter og elementer av publikumsdeltakelse.


Karen Eide Bøen er koreograf og danser. Verkene hennes Sjøveien (2022) og Love & Emotions (2019) ble vist på BIT Teatergarasjen. Med Hugo Hedberg har hun laget Frank & Elena (2019) og To See Yourself From The Outside (2017), vist i Norge, Sverige og Danmark. Utdanning: BA Trinity Laban 2010; MA Kunsthøgskolen i Oslo 2017. Karen Eide Bøen var sist på Cornerteateret som danser i forestillingen BLAFF av Berit Einemo Frøysland (2024), som også var del av Verkstedsordningen tidligere samme år.


Roar Sletteland er for tiden aktuell med ny utstilling, Ferdsel på eget ansvar, sammen med Terese Longva på Tag Team, Bergen (2025). Han jobber innen musikkteater, eksperimentell musikk og lydkunst. Som medlem av opera-kompaniet Ursus produksjoner, deltok han i The Indian Queen av Henry Purcell (2023), Tzaie! (2019), Oppnedpassasjen (2018) og Tycho Brahe (2016) ved BIT Teatergarasjen. Nyere installasjonsarbeid inkluderer The Metal (Lydgalleriet 2022) og Talk to me med Terese Longva (S12 2022).

 

Heine Avdal er koreograf og danser, og har vært aktiv innen samtidsdans og performance siden midten av 90-tallet. Etter studier ved Kunsthøgskolen i Oslo (1991-94) og PARTS 1995-96 (Brussel), jobbet han som utøver for ulike kompanier. Siden 2000 har Avdal skapt og produsert flertallige scenekunstprosjekter på heltid, oftest i samarbeid med Yukiko Shinozaki, nå under navnet fieldworks. Avdals arbeider fokuserer ofte på romlighet, hvor han stiller spørsmål ved hvordan romlige konvensjoner påvirker måten vi opplever og beveger oss gjennom private/offentlige rom. Forestillingen until ble vist under Oktoberdans 2024 her i Bergen.


Verkstedsordningen er et tilbud for Proscens medlemmer til prøve ut og eksperimentere med tematikk, form og innhold i et av scenerommene på Cornerteateret. Ordningen tilrettelegger for å gi uferdige prosjekter en boost, og danne grunnlag for videre utvikling av det kunstneriske arbeidet. Kunstnerne får økonomisk mulighet til å invitere inn relevante fagpersoner eller mentorer i arbeidsprosessen. Gjennom Verkstedsordningen ønsker Proscen å støtte kunstnerisk aktivitet som bidrag i større kunstneriske arbeidsprosesser.


Verkstedsordningen er støttet av Norsk kulturfond og Bergen kommune.

 

Comentarios


Los comentarios se han desactivado.

VÅRE STØTTESPILLERE:

FØLG OSS:

Kulturrådet

Vestland fylkeskommune

Bergen Kommune

  • Instagram
  • Facebook

+47 922 85 861
lars@proscen.no

KONTAKT OSS:

Proscen - produsentenhet for scenekunst

org.nr. 993173487

Kong Christian Fredriks Plass 4
5006 Bergen

bottom of page